söndag 22 mars 2009

Slutlig summering och kommentar till resan

Sitter nu hemma och har kollat igenom mobilbloggen och insett att inläggen hamnat lite huller om buller och bör kanske därför redas upp
Vi startade alltså i Strömsund där begav vi oss med sikte på Ringvattnet vidare mot Lidsjöberg. Vid Näset blev skyltningen och underhållet av leder under all kritik. John körde fast ute på en åker där snötäcket var enormt! Detta skedde vid ett ställe där vi behövde vända eftersom vi insåg att vi var på fel väg. När vi sedan letat oss tillbaka till leden så insåg vi att ingen åkt denna led under denna vinter. Fastkörningarna var ett faktum. Jag som åkte först med min Nytro SE -09 med 44mm kammar låg på full gas men blev tvungen att tveka eftersom det inte syntes var leden gick och därmed var det kört. Vi vred runt alla skotrar och tog sedan vägen jäms med leden för att hitta tillbaka till den. Sen var vi borta, vi körde nästa ett varv kring berget väster alavattnet utan att hitta ett enda ledkryss. Vi vände åter och tog kompassriktning och plötsligt var vi på leden ut till Dragan. Vi gav därefter upp och tog Dragan norrut ända upp till Lidsjöberg där tankning och microlunch intogs hos den mycket trevliga damen på lanthandeln/macken i Lidsjöberg.
Vi åkte sedan Gärdvattnet-Grundvattnet med sikte på att vika höger vid Flyberg mot Storsjouten. Avvikningen missades och vi körde Stor Jougdan-Brattli-Gäddede i regn och snö. Sikten var mycket dålig så vi var ändå nöjda när vi var framme vid tretiden trots alltför kort sträcka 15,5 mil.
Hotell Gäddede ska ha en stor eloge för mycket trevligt bemötande och god service
Dag 2 tog vi sikte mot Jorm. Vi körde förbi Björkvattnet-Brattmyrfjället-Storklumpen-Jormlien där tankning skedde. Mycket fin åkning och strålande sol. Färden gick vidare över stora blåsjön och Lejaren för att sedan stanna vid Raujkasjö där våfflor och mackor intogs. Under dagen har Johnny stått för dagens hittills enda fastkörning. Från Raukasjö for vi vidare på kanonleder mot klimpfjäll och så småningom Saxnäs där vi åter tankade. Mycket dålig skyltning till macken i Saxnäs. Sen var det rena rama motorvägen med riktning Vilhelmmina. Gitssjöleden var helt fantastisk i strålande solsken och finfina leder. Vilhelmina skyltningen försvann dock och vid ett ställe där vi skulle svänga vänster så var tom skylten där det äntligen stod Vilhelmina vriden åt fel håll. Dubbelkoll med GPS och karta så for vi sedan vidare mot Vilhelmina via Malgovik. UTefter denna sträcka stod jag för en fastkörning och någon av Dennis, farfar och John körde på en björk. Ute på Volgsjön gick min Nytro varm och slidesen vissade mycket stor slitning på höger sida men inte vänster. Konstigt?
Framme vid Hotell Vilhelmina kollade vi lite hockey och gled in i relaxen där vi träffade ett gäng sköna grabbar från orten. En finfin trerätters sedan och sängen var ett måste. Dennis, John och stålfarfar kollade in krogen men blev inte särskilt imponerade och de gick även de och la sig. Dagens åklängd 27mil
Dag 3
Tankning på OK i vilhelmina och sedan sagatunleden mot sagatun och sedan tog vi sikte mot Tåsjö. Just efter att vi tagit sikte så stod jag för dagens enda fastkörning när jag skulle kyla ner mina slides. Vid Bellvikssjön försvann leden och efter ett tags letande med karta och kompass på diverse egna spår så hittade vi leden och tog oss över tåsjöberget och serpentinvägen ner till Tåsjö där en säkerhetstankning gjordes på BePe. Fullt hus var det i kyrkan också med mycket bilar. Vi åkte sedan över Bodberget och sen över Flåsjön. Vi hittar på leden efter sjön vid Sörvik där vi själv åkt tidigare men plötsligt är vi ute på Flåsjön igen. Konstigt? Vi ger upp och dammar söderut längs Flåsjön med riktning Järvsand. Då smäller Johns rem av. Efter ett tags pillande och slitande är all gammal rem borta och en ny är på plats. Vi hittar på leden vid Järvsand och åker längs Lövberga skoterklubbs mycket fina leder (förutom en del plogade skogsbilvägar pga avverkning). Vipps så är vi åter i Strömsund. Dagens sträcka 16 mil

Totalt har vi haft mycket varierad åkning med kanonleder, dåliga leder, bra skyltat, dåligt skyltat, bra väder, dåligt väder, fjällåkning, skogsåkning, sjöåkning. Mycket nöjda är vi ändå med denna tur och vi har haft mycket trevligt och träffat många vänliga mäniskor. Vi har full förståelse för att alla dessa leder inte kan underhållas och att skyltningar inte är så lätt alla gånger. En tanke som har slagit oss är att om vi varken haft karta och GPS hade vi haft mycket svårt att genomföra denna resa. Vi är tacksamma över att det finns de som verkligen sköter lederna och skyltningen eftersom det underlättar så mycket för oss åkare och alltr blir ,ycket roligare.

Vi återkommer med lite bilder och ny rapport när det blir en ny resa. Förslag någon?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar